zde se nacházíte:
Úvod > O letadlech

O letadlech

Cílem našeho projektu je vytvoření skupiny letadel postavených na jednotném základu uspokojujících potřeby širšího spektra pilotů UL letadel v kategorii UL a LSA. Jejich využití lze přirovnat k automobilům kategorie SUV. Přes jejich vzhled se nejedná jen o letadla kategorie STOL, i když se v některých verzích dokážou těmto letadlům vyrovnat.

Letadlo Irbis je vyráběno ve dvou provedeních. S klasickým ostruhovým podvozkem a v provedení s příďovým podvozkem. Letadla jsou vhodná pro výcvik a kratší turistické lety, s možností přistání na plochách s horším povrchem. Pro skupinu pilotů s osobitými požadavky je připravena verze „Bush style“ vyznačující se delším křídlem s klapkami a křidélky, většími koly a vzhledem připomínajícím ikonu STOL létání  Pilatus PC6 Turbo Porter.

Při návrhu Irbise byl kladen důraz na kvalitu zpracování, velkou míru spolehlivosti, výborné letové vlastnosti a nadstandardní pohodlí. Samozřejmostí je nízká prázdná hmotnost, která je u prototypu s největší výbavou 322 kg (záchranný systém, Rotax 912 ULS, za letu stavitelná vrtule, nádrže v trupu i křídle, velká kola, odpovídač, kompletní nástřik barvou atd.). 

Konstrukce letadla je celokovová s použitím nejkvalitnějších materiálů jako je dural ALCLAD 2024 nebo ocel ASI 4130. Celé řízení je osazeno kuličkovými ložisky. Trup, křídla i ocasní plochy jsou poloskořepinové konstrukce. Křídlo ve dvou provedení - kratší s flaperonem pro UL a delší s klapkou a křidélkem pro LSA popř. UL již byly odzkoušeny. Standardně je montováno řízení volantového typu. Ovládání řídící pákou „knipl“ bude dodáváno pouze na přání, protože zhoršuje pohodlí při nastupování do letadla. 

Ve verzi s ostruhovým podvozkem jsou použity hydro pneumatické tlumiče, které zaručují komfortní a hlavně bezpečné přistání bez odskakování. Na přání je možné namontovat odpojování aretace ostruhy z pilotní kabiny. Verze s příďovým podvozkem má nohy hlavního podvozku laminátové. Bude nabízena i verze s plováky.

Pohodlí v letadle zajišťuje velká kabina s šířkou 1,25 m, stavitelné sedačky s možností elektrického posunu a propracované rozmístění všech ovladačů, odzkoušené na předešlých projektech. O pohon letadla se stará osvědčený motor Rotax 912, který se záchranným raketovým systémem zaručuje letadlu velkou míru spolehlivosti a bezpečnosti. U letadla Irbis lze zvolit palivovou nádrž  45 l v trupu (vhodné pro školy) nebo 80 l  v křídlech a  kombinaci obou variant